Az ERG SZKI IKT stratégiája - 2009
I. Helyzetelemzés - Az intézmény jelenlegi informatikai eszközökkel való ellátottsága, a humán erőforrások IKT kompetenciája
II. A ROP pályázat által megvalósított fejlesztés
III. A TÁMOP 3.1.4. pályázat adta lehetőségek
IV. További elképzelések, fejlesztési irányok
I.
a.)
Az intézményben jelenleg két számítástechnikai oktatóterem működik. Az egyik ún. 1.sz számítógéplabor-teremben 18 db kétplatformos Apple számítógéppel oktatunk, míg a másik teremben 15 db computerrel, amelyek IV. generációs IBM kompatibilis gépek. (1,7 Ghz, 512 MB RAM, min 40Gb HDD, DVD-combo, 17 color mon.) Ez utóbbi terem digitális-fizika kémia laborként is szolgál A Titkárságon, ill. a fejlesztő pedagógusnál egy a fentiekhez hasonló képességű gép működik, míg a tanáriban további 2 (1 db Apple és 1 db IBM IV. 1,8 Ghz. 512 RAM, 40Gb HDD, 17’color mon) gép üzemel.
Az I. emeleti aulában a diákok által szabadon – előre bejelentett igények szerint - használható IBM kompatibilis Pentium IV-es INTERNET-es számítógép működik.
Az iskola 3 tantermében 3 fix-en telepített projektor üzemel, amelyhez a tanáriban elhelyezett laptop révén, s amelyekkel a kiegészítő eBeam eszköz segítségével kivetített tanári munkaállomás, ill. interaktív tábla használható. 2 projektor-laptop hordozható bőröndbe szerelt eszköz is működtethető, melyek kialakításuk, elhelyezésük révén – biztosítják a más termekben, ill. helyeken a kivetítési szükségletek megvalósítását.
Az iskola valamennyi gépe saját szerver által vezérelt hálózatba van kötve, s a mindegyikről elérhető INTERNET-kapcsolat biztosítja a világháló nyilvánosságát.
Az irodákból és a tanáriból egy hálózatba kötött léser SHARP multifunkciós (sokszorosító-scanner-nyomtató) készülék, míg a tanáriban egy tintasugaras HP multifunkciós (sokszorosító-scanner-nyomtató) készülék, míg a két számítógépes laborban 1-1 fekete-fehérben működő lésernyomtató működik.
Az iskola tulajdonában van digitális fényképezőgép, valamint két digitális video-kamera és egy HDD-vel ellátott DVD-író is. A zenéről egy CASIO CTK 671 MIDi funkciókkal ellátott berendezés gondoskodik.
Valamennyi pedagógus rendelkezik iskolai tulajdonú, saját használatú Pen-drive-val, amelyet bemutatóihoz használhat.
Mind az 1. számítógéplaborban, mind a tanáriban egy nagyfelbontású scanner került elhlyezésre, amely részben a számítástechnika oktatását, részben az iskolaújság készítését hivatotrt szolgálni.
b.)
Az iskola tanulószobai foglalkozásait – lehetőség szerint - a kisebbik számítógéplaborban tartjuk, amely hetente 3 alkalommal 2-2 órára – tanári felügyelettel - hozzáférhető a diákok számára.
Az iskola valamennyi osztályában és évfolyamán bővített óraszámban, heti 2 óra informatika oktatással magas szinten biztosítjuk a számítástechnikai ismeretek elsajátításának lehetőségét és a tanulószobában lehetőség nyílik további gyakorlásra is.
Valamennyi osztályteremben TV és DVD, valamint videó-recorder került elhelyezésre, kielégítendő az analóg és digitális tartalom-hordozók lejátszásának lehetőségét, amelyekkel az intézmény rendelkezik.
c.)
Az iskola részese a Microsoft tiszta szoftver akciójának, s ennek megfelelően jogtiszta szoftvereket használ. Valamennyi gépen a Windows XP operációs rendszer fut. A 2010 őszén tervezett és indítandó szakmai OKJ képzéshez beszerzésre kerültek az ADOBE jogtiszta szoftverei. Az intézmény pedagógusai tanári jelszóval lépnek be, külön belépési jelszava az iskolavezetésnek és a rendszergazdának van. Az iskola rendszergazdája az informatika tanár, Mezei Péter, akinek e tevékenységét a fenntartó külön dotálja.
Az iskola saját honlappal rendelkezik: //erg.gportal.hu/, amelyen legfontosabb doku-mentumai, aktuális eseményei, hírei, tanulási segédletek és egyebek jelennek meg. Rendezvényeinkről képeket az iskola digitális fényképezőgépével is készítünk, amelyek szintén megjelennek a honlap Galériájában. A fenntartó az ERG-SZKI számára eredményes KMOP 4.6.1.es pályázata eredményeiről az iskola honlapjáról közvetlenül is megközelíthető //erg-kmop.gportal.hu/ honlap ad tájékoztatást.
d,)
Az intézmény valamennyi pedagógusa részt vett egy 30 órás akkreditált, a SULINET IKT eszközhasználatát oktató SDT képzésen.
Órára való felkészülésük folyamatában rendszeresen használnak IKT eszközöket, amelyekbe beleértendő a videó-tól az INTERNET-ig számos lehetőség.
A pedagógusok egy része (Arapovics Miklós - történelem, Nagy Katalin, majd Szarka Lajos – földrajz, biológia, Kisteleki Zsuzsa, majd Kacsák Tamás – rajz és vizuális kultúra, művészettörténet, Pató-Jánki Zsuzsa – német, Frenczi Ildikó - angol) már jelenleg is a tanórák egy részében alkalmaz IKT eszközöket.
A humán tárgyak oktatásánál (magyar, történelem) azonban még jelentős az analóg hordozón található video-filmek alkalmazása is.
A felsorolt tantárgyak oktatásánál a tanórák többségében a szemléltetés és vizualizálás hozzájárul az ismeretátadás hatékonyságának növeléséhez.
Több pedagógus (Arapovics Miklós, Kisteleki Zsuzsa, Hárs István) jutott el odáig, hogy tanitványaik önálló prezentációt készítettek házi dolgozat keretében a tanulás, megismerés folyamatában, s amelyeket be is mutattak, elő is adtak osztálymunka során.
II.
Az intézmény az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében elnyert ROP pályázat költségvetéséből létrehozta második számítástechnikai laboratóriumát, amely a legmoder-nebb Apple számítógépekkel kerül felszerelésre. Ezeken párhuzamosan futtatható a Windows és az OSX rendszer, amely lehetőséget biztosít majd az informatikai tartalmú OKJ szakképesítéseket célzó oktatás megvalósítására is. A kiadványszerkesztés és multi-mediafejlesztés feladatainak megvalósításához az Adobe szoftvercég jogtiszta iskolai liszencei kerülnek beszerzésre.
A tantermek egy részébe (a tervezett 2 terem helyett 3-ban) telepített projektorok kerülnek beüzemelésre, amelyek biztosítják a pedagógusok számítástechnikával támogatott, kivetített munkaállomásról történő prezentációit. A tantermekbe aktív táblák (3 db) is kerültek, amelyek hasolóképpen a kivetítéshez, nagy felületen jelenítik meg a tanár aktuális és vizualításra szánt információit, valamint egy újonnan kialakítandó teremben biztosítják a digitális kémia-fizika labor működését is. A rajz és vizuális kultúra oktatásához 5 db digitális grafikai tábla került beszerzésre és szakköri alkalmazásra. Az iskola életének megörökítéséhez digitális kamera került megvételre.
Tervezett megvalósítási határidő: 2009 szeptemberéig tartott, s a beruházások megvalósultak.
Az esetleg megkapott informatikai normatíva 50%-ból folyamatosan biztosítani szeretnénk az intézmény működtetésének elektronikus alapú szoftverét (DINA), hogy pl. minden szülőt, aki rendelkezik e-mail elérhetőséggel közvetlenül értesíteni tudjunk gyermeke eredményeiről. A normatíva másik 50%-a felhasználását egy a jövőben tanáriban elhelyezett és mindenki által hozzáférhető és használható laptop készülék beszerzése biztosíthatja majd, amely a három teremben fixen elhelyezendő projektorokhoz is köthető lesz.
Tervezett megvalósítási határidő: 2009 szeptemberéig tartott, s a beruházások megvalósultak.
III.
A TÁMOP 3.1.4-es eredményes pályázat adta lehetőségek keretén belül valamennyi tanmenetet átdolgozzák a pedagógusok, kiegészítve az IKT eszközalkalmazás információival.
Az intézményben a Tanár-segéd 2.0 verziójú szoftver segítségével megvalósítjuk az új lehetőségként jelentkező számítógépes ismeretellenőrzés módszerét, amely csökkenteni fogja a dolgozat és röpdolgozat íratás alkalmait, ugyanakkor viszonylag egyszerű megoldást nyújt arra, hogy a tanulóknak rendszeresen kerüljön értékelésre aktuális tudása, ismerete.
Ez intézkedések nyomán néhány tantárgy (művészettörténet, történelem, biológia, földrajz, fizika, kémia) biztosan eléri majd az órák 25%-ban az alkalmazott IKT eszköz arányt.
Terveink szerint digitális tananyagok készülhetnek a Művészettörténet, Történelem és Természetismeret (integrált földrajz-biológia-kémia-fizika) tárgyakból, amelyet – tetszés esetén - más oktatási intézmények is hasznosíthatnak.
Megvalósítási határidő: 2010 szeptemberéig
IV.
Terveink közt szerepel – bővíteni a tanárok számára biztosított laptopok számát, esetleg – ha a keretek engedik minden tanár számára önálló laptopot biztosítsunk – ill.
- valamennyi tantárgyból lehetővé tenni a digitális, ill. közvetlen számítógéppel való ismeretellenőrzést. Amely tárgyból lehetséges biztosítani, akár kiadható formában a digitális tananyagot, hogy az esetlegesen távollévők, betegek otthon is tanulhassanak, gyakorolhassanak számítógép segítségével. Ez utóbbi megoldást segítheti az iskola létrehozandó on-line távoktató szervere, amelynek segítségével egyre több közismereti és szakmai tárgy ismereteit is el lehet majd sajátítani. Az iskola által szervezett OKJ képesítések beindítása mellett, azok választékát is érdemes bővíteni.
Megvalósítási határidő: 2011 szeptemberéig
Budapest, 2009 november
Hárs István
igazgató |